Klippan station

Klippans ståtliga stationshus invigdes 1875 när Helsingborgs-Hässleholms järnvägs AB, (HHJ), påbörjade sin verksamhet. 1940 förstatligades järnvägen och elektrifierades tre år senare. Järnvägsstationen fick namnet Klippan efter pappersbruket, då samhällets eget namn, Åby, var redan upptaget. Klippan blev järnvägsknut 1892 när Klippan-Röstånga Järnväg (KRJ) invigdes. Banan förlängdes 1898 till Eslöv. Trafiken drevs av HHJ. 1907 anslöts Klippan till Ängelholm med Ängelholm-Klippans Järnväg (EKJ). 1921 slogs KRJ och REJ samman till Klippan-Eslövs Järnväg (KEJ).

Person- och godstrafiken mellan Röstånga och Eslöv upphörde 1961 och rälsen revs upp. Därefter upphörde persontrafiken mellan Röstånga och Ljungbyhed och rälsen revs upp 1968. Trafiken Klippan – Ljungbyhed upphörde 1979, men här räddades spåren med hjälp av järnvägsentusiaster och att Klippan kommun köpte banan från SJ och hyrde därefter ut banan till Helsingborgs Veteranjärnväg. Trafiken på Ängelholmbanan lades ner redan 1953. (Källa järnväg.net 1, 2, 3)

Föreningen Veteranjärnvägen har sitt huvudkontor i Klippan. Föreningen har drivit veteranjärnvägstrafik på sträckan Klippan – Ljungbyhed, men denna verksamhet har varit nerlagd en del år. Planer finns dock för att rusta upp banan för järnvägstrafik igen. Föreningen hyr ut dressiner. Läs mer om föreningen historia och dess lok- och vagnpark på hemsidan°.

Portalsida: Klippan
Externa länkar:
Karta & Street View: 56.130939,13.128448
Senast ändrad: 13 november, 2012  

Kommentera