Slutpunkt för MLJ, Malmö

Malmö-Limhamns Järnväg byggdes ursprungligen för godstrafik, framför allt till och från Cementfabriken i Limhamn. Banan öppnade för trafik i december 1889. Med snabbt ökande befolkning samt avsättning för fisk i Malmö öppnades även linjen för persontransporter. Dessa upphörde i stort sätt helt när en spårvägslinje öppnades mellan Malmö och Limhamn sommaren 1915. Limhamn hade blivit inkorporerat i Malmö samma år.

Godstransporterna fortsatte hela sträckan så länge som det drevs cementtillverkning. Vid byggandet av Citytunneln avstannade trafiken helt och när förbindelsen till Malmö Central återupprättades behölls endast en kortare del av spåren. Spåren tar numera slut strax bortom Nordmills, bakom World Maritime University.

Det går därmed inga tåg över den lilla järnvägsbron mot Ribersborg längre (bild 1, 2).

Läs mer om MLJ på Wikipedia° och Historiskt.nu°.

Portalsida: Malmö
Externa länkar:
Karta & Street View: 55.605669,12.979574
Senast ändrad: 6 maj, 2013  

Kommentera