Södervärn, Malmö

Södervärn är en knutpunkt för kommunikationer. Numera sker de allmänna kommunikationerna endast med buss, men det har även funnits både spårvagns- och tågtrafik här.

Södervärn fick tågtrafik när Malmö-Ystads Järnväg (MYJ) invigdes 1874. Linjens ändhållplatser var Malmö Västra och Ystad.

1886 tillkom en ny anslutning till Södervärn med Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ). Då byggdes ett stationshus på Södervärn. MTJ trafikerade även sträckan mellan Södervärn och Malmö Västra.

Trafiken mellan Södervärn och Malmö Västra upphörde 1955. Persontrafiken mellan Malmö och Ystad började gå mellan från Malmö C via Kontinentalbanan när trafiken till Malmö Västra upphörde. Trafiken mellan Vellinge och Trelleborg Övre upphörde 1960. Då fanns endast sträckan Södervärn – Falsterbo kvar, som fick namnet Falsterbobanan. Trafiken på denna sträcka upphörde 1971 och därefter började spåren rivas upp. Det finns inga tydliga märken kvar på Södervärn från järnvägsepoken.

Från stationsområdet är det nära till Möllevångstorget, sjukhuset och Södervärns vattentorn (bild).

Portalsida: Malmö
Externa länkar: Wikipedia |
Karta & Street View: 55.588635,13.007351
Senast ändrad: 6 maj, 2013  

Kommentera