Tomelilla station

Tomelilla växte under 1800-talet fram som en viktig järnvägsknut. Första linjen var Ystad-Eslövs Järnväg (YEJ) vars delsträcka genom Tomelilla invigdes 1865. Ångspårlinjen Cimbrishamn-Tomelilla Jernväg (CTJ) invigdes 1882. Drygt tio är senare 1893 stod en direktlinjen till Malmö färdig genom Malmö-Tomelilla Järnväg (MöToJ). Detta bolag förvärvade CTJ och Malmö-Simrishamn Järnväg (MSJ) bildades 1896. Den sista linjen som byggdes var linjen Ystad-Brösarps Järnväg (VBJ). Linjen invigdes 1899.

På 1940-talet förstatligades de olika linjerna och nedläggandet av trafik och linjer påbörjades. Persontrafiken mellan Tomelilla och S:t Olof längs gamla YBJ lades definitivt ner 1947 och banan (förutom en liten stump norr om stationen) revs 1954-55 upp till S:t Olof. Trafiken mellan Tomelilla och Eslöv lades ner i två etapper: 1975 försvann godstrafiken och persontrafiken upphörde 1981. Banan mellan Tomelilla och Eslöv revs upp 1984.

Nuförtiden finns därmed trafiken från Tomelilla till Ystad samt till Simrishamn. Tåget vänder i Tomelilla då det inte finns någon persontrafik norrut från stationen längre. Banan mellan Ystad och Simrishamn kallas numera för Österlenbanan. Denna bana elektrifierades 2003. Läs mer om Österlenbanan° på Järnväg.net.

Busstrafiken har konkurrerat ut mycket av järnvägstrafiken. Tomelillas busstation ligger i anslutning till järnvägsstationen. Stationshuset ritades likt alla andra stationer längs YEJ av Claes Adelsköld.

Promenerar man från stationen mot torget passeras det västra tunnelhuseet med Hasse & Tage-museet.

Portalsida: Tomelilla
Externa länkar:
Karta & Street View: 55.546243,13.948753
Senast ändrad: 7 juni, 2013  

Kommentera