Uddevalla centralstation

Stationen uppfördes 1903 i samband med bygget av SJ:s Bohusbana mellan Göteborg och Strömstad. Arkitekt var Folke Zetterwall. Trafiken mot Strömstad kom igång samma år och trafiken till Göteborg Tingstad 1907 och Göteborg C 1909.

När man kliver av på stationen kan man se spåren mot Strömstad (bild) och mot Göteborg (bild). Tåget är alltså på väg mot Strömstad. Stationen lades en bit från centrum, något man upptäcker så snart man kliver ut på Södra Järnvägsgatan vid Skansplan (Bilder 1, 2, 3). Bebyggelsen växte upp först några decennier efter stationen hade anlagts.

Uddevalla var vid den tiden redan en järnvägsknut med Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga Järnväg (UWHJ) (1867) och Uddevalla-Lelångens Järnväg (ULB) 1895 (ändstationen vid Lelången var Bengtsfors). Båda var ursprungligen smalspåriga, men UWHJ byggdes om till normalbredd 1899. Båda dessa linjer trafikerade en station nere vid Bäveån i nuvarande museiparken vid Kampenhof. UWHJ kopplade samman sin linje med SJ och trafikerade även Centralstationen. ULB trafikerade hamnstationen till 1956 när persontrafiken till Hamnstationen lades ner. Då byggdes ett smalspår in till centralstationen

En förklarande karta° finns på från historiskt.nu (Skrolla ner en bit på sidan till kartan). Notera att UWHJ byggde en slinga 1903 för att inte behöva trafikera den branta backe som tidigare lett ner till hamnstationen och skapat stora problem för linjen särskilt under hösten med blöta löv på spåren.

Både UWHJ och ULB förstatligades på 1940-talet. Trafiken på ULB lades därefter gradvis ner och de sista tågen på delsträckan gick 1964. Bohusbanan elekrifierades från Uddevalla söderut 1939 och norrut 1950.

Läs mer om ULB på historiskt.nu°; om UWHJ och Älvsborgsbanan på historiskt° och järnväg.nu° och om Bohusbanan på historiskt°.

Läs mer om stationen på Jernhusen° och Stationsinfo°.

Portalsida: Uddevalla
Externa länkar: Wikipedia |
Karta & Street View: 58.35393,11.923127
Senast ändrad: 16 maj, 2013  

Kommentera