Ulricehamns station & turistbyrå

Ulricehamns station & turistbyrå

Ulricehamns turistbyrå har funnits i stationsbyggnaden sedan 2006.

Järnvägen kom 1874 till Ulricehamn med den smalspåriga (891 mm) Ulricehamn – Vartofta Järnväg (UWJ), som knöt Ulricehamn till stambanan mellan Falköping och Jönköping. Bolaget rekonstruerades 1878 som Ulricehamns Järnväg (UJ).

I början av 1900 talet byggdes Västra Centralbanan (VCJ) mellan Falköping och Landeryd på linjen mellan Halmstad och Nässjö. VCJ med huvudägaren Hallmstad-Nässjö Järnvägar (HNJ) köpte upp UJ 1903 och breddade sträckan mellan Ulricehamn och Åsarp till normalspår. Sträckan Åsarp – Vartofta såldes till Tidaholms Järnväg, som dock lade ner driften 1918.

I samband med invigningen av Västra centralbaaan ersattes 1907 den gamla stationen av den nuvarande med ritningar av Axel Pettersson. Stationen hade Trolleholms slott i Skåne som förebild.

VCJ inkorporerades helt i HNJ 1923. HNJ förstatligades 1945.

Ulricehamn fick sent omsider även förbindelser till Borås och Jönköping. Borås-Ulricehamns Järnväg (BUJ) stod klar 1917 mellan Gånghester strax utanför Borås och Ulricehamn. Bolaget bytte 1928 namn till Borås-Jönköpings Järnväg (BsJJ). Sträckan Ulricehamn – Jönköping invigdes först 1940. I samband med invigningen förstatligades bolaget. Persontrafiken Ulricehamn – Jönköping upphörde 1960 och Ulricehamn – Borås 1985. Spåren är numera upprivna.

Persontrafiken mellan Ulricehamn och Falköping upphörde 1985. Spåren mellan Falköping och Limmared revs upp 1991.

Det finns därmed ingen tågtrafik i Ulricehamn längre, men förutom stationen finns det en del minnen från järnvägsepoken som en gammal vattenhäst.

Portalsida: Ulricehamn
Externa länkar: Turistbyråns hemsida | Wikipedia |
Karta & Street View: 57.793507,13.411539
Senast ändrad: 21 september, 2014  

Galleri från Ulricehamns station & turistbyrå

Se bilderna i bättre kvalitet på Flickr

Kommentera