Västervik station

Västervik station

Västervik blev en järnvägsort 1879 när Västervik-Åtvidaberg-Bersbo Järnväg (VÅBJ) invigdes. I Bersbo strax utanför Åtvidaberg anslöt Norsholm-Bersbo Järnväg (NBJ). Norsholm låg på stambanan mellan Linköping och Norrköping. 1879 fick Västervik även förbindelse till Hultsfred med Hultsfred-Västerviks Järnväg (HWJ). Denna bana anslöt till VÅBJ i Jenny några kilometer utanför Västervik centrum. Samtliga dessa järnvägar var smalspåriga (891 mm).

Stationshuset från 1879 är utformat som en italiensk renässansvilla. Arkitekt var Adolf Melander. Han ritade stationshus längs banorna från Hultsfred till Norsholm. Han ritade även Eksjö station.

1906 fick Västervik ännu en väg ut till Stambanan när den normalspåriga Östra centralbanans (ÖCJ) östliga gren från Linköping via Bräkne-Säby till Åtvidaberg invigdes.

VÅBJ köpte upp HWJ 1914. Det nya bolaget döptes till Hultsfred-Västervik-Åtvidaberg-Bersbo Järnväg. Detta bolag köpte 1924 upp NBJ. Det nya bolaget kom att heta Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar (NVHJ). Bolaget förstatligades 1949.

Trafiken mellan Västervik och Linköping förbättrades genom att sträckan mellan Västervik och Åtvidaberg byggdes om till normalspår 1964. Trafiken mellan Åtvidaberg och Norsholm lades dock ner samma år. Ombyggandet av banan till normalspår innebar att det byggdes treskensbana mellan Västervik och Jenny för de smalspåriga tågen mot Hultsfred.

På stationen samsas sedan 1964 normalspår och smalspår. På stationen samsas även tågen med bussar. Den ordinarie trafiken på smalspåret mellan Hultsfred och Västervik lades ner 1984, men det bedrivs sommartrafik.

Kalmar Länstrafik (KLT) har försäljningskontor på stationen.

Portalsida: Västervik
Externa länkar: KLT:s försäljningskontor, Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västerviks webbplats, Järnväg.net: Tjustbanan och smalspåret västerut. |
Karta & Street View: 57.755747,16.6436
Senast ändrad: 12 oktober, 2014  

Galleri från Västervik station

Se bilderna i bättre kvalitet på Flickr

Kommentera