Vimmerby station

Vimmerby station

Både buss- och järnvägstrafiken finns samlat kring stationen. Kalmar Länstrafik (KLT) har ett försäljningsställe på Vimmerby resecentrum.

Järnvägen kom till Vimmerby 1877 när staden knöts samman med en bibana till Nässjö-Oskarhamns Järnväg (NOJ). Trafik norrut öppnades 1902 när den normalspåriga Östra Centralbanan mellan Vimmerby och Linköping (ÖCJ) stod klar. 1907 köpte ÖCJ banan mellan Hultsfred och Vimmerby från NOJ (som hade förvärvat banan 1899). Staten tog över ÖCJ 1937.

I början på 1900-talet blev Vimmerby en järnvägsknut när Vimmerby-Spångenäs Järnväg (VSJ) invigdes 1906. Spångenäs låg på linjen mellan Västervik och Hultsfred och båda linjerna var smalspåriga (891 mm). Planer fanns tidigt att förlänga VSJ till Ydre härad. Dessa planer förverkligades inte förrän 1924 när trafiken på Vimmerby-Ydre Järnväg (VYJ) inleddes mellan Vimmerby och Ydrefors.

De smalspåriga järnvägsprojekten kring Vimmerby var inte särskilt lukrativa och i samband med en konkurs lades persontrafiken på Ydrebanan ner redan 1933. Norsholm–Västervik–Hultsfreds Järnvägar (NVHJ) tog över VYJ 1937. Godstrafiken fortsatte till 1940 innan den efter att tom ha använts som övningsmål för flygvapnets störtbombplan revs upp 1940.

Banan till Spångenäs höll ut längre: NVHJ köpte banan 1928. NVHJ förstatligades 1949 och 1958 lades trafiken ner. Spåren revs därefter upp.

Banan mellan Linköping och Hultsfred ingår nuförtiden i Stångådalsbanan som sträcker sig hela vägen till Kalmar.

Portalsida: Vimmerby
Externa länkar: Järnväg.net: Stångådalsbanan, Wikipedia: VYJ, VSJ, KLT i Vimmerby |
Karta & Street View: 57.66335,15.858335
Senast ändrad: 14 oktober, 2014  

Galleri från Vimmerby station

Se bilderna i bättre kvalitet på Flickr

Kommentera